Traumapsycholoog Johan Op De Beeck

De kennis over de werking van twee geheugensystemen ontbreekt

Samenvatting:
Vanaf je eerste EMDR-sessie heb je ervaringskennis over twee verschillende geheugensystemen en weet je dat je er met redeneren alleen nooit zal komen

Tijdens je lagere school, je middelbare studies of je hoger onderwijs was er nergens een vak te vinden "het overwinnen van lastige gebeurtenissen". Slechts sommigen leerlingen hadden de pech om een groot drama op de school of in de onmiddellijke omgeving mee te maken. Steeds vaker worden hierbij psychologen ingeschakeld om opvang en uitleg te geven over de normale reacties op ongewone en ingrijpende gebeurtenissen (critical incident debriefing, slachtofferzorg, psycho-educatie).

Hoe we twee vormen van geheugen hebben, en hoe deze kunnen samen werken om trauma's een plaats te geven wordt aan de meeste leerlingen niet onderwezen.

Eén geheugennetwerk bestaat uit verhalen, logisch en begrijpelijk geordend door contexten. Tijd, plaats, personen, reëel versus fantasie zijn vier dimensies voor contexten. Contexten helpen om verschil te maken. Contexten helpen bij ons redeneren en logische denken. Dit is een typisch menselijk geheugensysteem.

Het andere geheugennetwerk bestaat uit levendige beelden, herinneringen, dromen, gevoelens, gedachten en gewaarwordingen. Het wordt geordend door datgene wat op elkaar lijkt. Door een gelijkenis kom je van de ene herinnering in de andere terecht, en door een volgende gelijkenis weer bij een volgend beeld. Dit geheugennetwerk is erg individueel bepaald en kan voor anderen moeilijk volgbaar zijn. Dit geheugensysteem is verbonden aan het stress-systeem en zorgt voor de verhoogde waakzaamheid, stress, angst, flash-backs. Of het zorgt voor een sfeer van veiligheid, positieve invloed, bekwaamheid, ruimte.
Voor dit geheugensysteem is alles "echt, hier, nu, met mij / met die". De contexten die verschil maken ontbreken in dit geheugennetwerk.

Bijgestaan door een traumapsycholoog valt het best mee om de ervaringskennis over deze geheugennetwerken te verwerven. Vooral jongeren en jong-volwassenen weten er zeer snel en grondig gebruik van te maken. Het gebruik maken van deze ervaringskennis wordt een nuttig instrument.

Bij sommige volwassenen en ouderen is scepticisme toegenomen. Ze stellen zich minder snel open voor verwondering en nieuwe kennis. Ze vrezen en geloven dat ze levenslang moeten blijven lopen met de stress en lastige en opdringende herinneringen. Ze vermijden systematisch (ten koste van veel) om op enige wijze herinnerd te worden aan de lastige gebeurtenissen. Overtuigd geraken dat je kan veranderen, is bij hen wat moeilijker dan het veranderingsproces zelf.

"Giving it a try" (bereid zijn het eens uit te proberen), ook al geloof je er niet in, is bij Eye Movement Desensitization and Reprocessing reeds voldoende als openheid om van start te gaan. De ervaringen tijdens een eerste EMDR sessie tonen op overtuigende wijze de werkzaamheid aan. Dit geldt zelfs voor volwassenen die sceptisch staan tegenover EMDR. Deze ervaring opdoen is veel efficiënter en sneller dan een debat waarin je toch niet overtuigd geraakt.

Een eerste EMDR-sessie waarbij er gebruik wordt gemaakt van de twee geheugennetwerken gaat niet over traumatische herinneringen. Ze handelt over ervaringen die je hebt rond je veilig voelen en jezelf mogen zijn. Je veilige plek wordt dit genoemd.
Eens je een EMDR-sessie hebt meegemaakt en je ervaringskennis hebt verkregen over de werking van de twee verschillende geheugensystemen, weet je dat je met redeneren alleen nooit tot traumaverwerking zal komen. Redeneren heeft immers geen rechtsteekse invloed op het stress-systeem.

... Lees verder: Te lang vast houden aan keuzen, strategieën en beelden die toen passend waren